OM KORETS UNIFORMER OG LOGO

1. UNIFORMER

Lidt historie.

Indtil 1976 havde koret nogle rober i bordeauxfarvet stof med en hvid snydebluse. De var ubehageligt varme, og da man selv havde dem med derhjemme og både skulle sørge for vask og for at lægge dem lidt ned og ud efterhånden, om muligt, så de til tider temmelig mistrøstige ud. Vi var glade for at afskaffe dem i 1976, da Hundige Kirke skulle indvies. Man syntes desuden den gang i menigheden, at det var mest levende, når sangerne var iklædt deres eget forskellige tøj.

Koret og pastor Erling Djuraas 1974

Men efter en en menneskealder opstod der i løbet af 90-erne i koret et ønske om, at vi kunne se lidt mere ens ud, når vi optrådte med noget særligt. I forvejen var vi begyndt at klæde os i hvid bluse/skjorte og sort underdel ved særlige lejligheder, det begyndte vistnok ved fjensynstransmissionen fra Kildebrønde Kirke i 1988. Men nu satte menighedsrådet de nødvendige penge af til, at koret igen kunne få nogle uniformer, og der blev set på mange forskellige modeller og lånt bluser fra andre kor. Der var også på et tidspunkt tale om nederdele, men sangerne ville hellere have sine egne sorte underdele på, og sådan er det stadig. Til sidst fandt vi en lokal tilskærer, som supplerede, reparerede og vedligeholdt de blå uniformer.

Odense 1998

De første af de marinblå bluser var færdige og ankom med posten en af de første dage i oktober 1998, nogle timer før en gruppe fra koret skulle af sted til Folkekirkens Ungdomskor's korlejr i Odense. Bluserne kom rene, men uvaskede og ustrøgne med, og blev indviet ved højmessen i Odense Domkirke. Siden udviklede vi en moderniseret model II i mere ensartede farver, men grundidéen var den samme.

Hundige 2003

Foråret 2000 indkøbte koret selv nogle t-shirts med påtrykt logo til opræden i den lokale idrætshal. De blev senere overtaget og suppleret af kirken og benyttet til forskellige mindre højtidelige lejligheder, hvor de blå uniformer kunne virke lidt for formelle, blandt andet på stævner og rejser.

Da koret i december 2002 blev bedt om at lave Lucia-optog i Hundige Storcenter, fik vi syet nogle Lucia-kjoler i hvid nervøs velour, med blå bælter og guldkantede ærmer. Med tilpasning til sangernes skiftende størrelser er de også blevet brugt bl. a. i Hundige Storcenter, Hundige Kirke, på Hedelund i 2003 og igen i Hundige Kirke 2008, 2009 og 2015.

Hundige Storcenter 13. december 2003

I 2007 skulle koret på studierejse til Nyíregyháza i Ungarn i august måned, og da de hvide t-shirts virkede for varme til de sydlige forhold, købte vi nogle mere behagelige polo-shirts, som fik broderet logo på, og de kom med til Ungarn. Det var vi glade for, for temperaturen var 30-37 grader i Ungarn, den uge, vi var der, og de kom også til gavn ved senere lejligheder.

Nyíregyháza, Ungarn, 2007

I slutningen af 2008, ved Allehelgensgudstjenesten den 2. november 2008, blev et sæt helt nye uniformer taget i brug. Farven er olivengrøn, og snittet minder om de blå, men de er i virkeligheden en del anderledes, og stoffet er ikke så tyndt.

Til studierejsen i 2012 til Europa Cantat i Torino, Italien, blev anskaffet sorte sommerkjoler, købt færdige hos H&M, som blev båret med sorte strømpebukser og sorte sko. Desuden lyse crêmefarvede  T-shirts til at have under ved optræden ved vores egen koncert i en stor kirke i Torino.

Ved andre koncerter har de sorte kjoler kunnet bruges med bare arme. Modellen er udgået, men suppleret med nogle i samme snit, men uden lynlås i ryggen, og af et lidt tyndere materiale. Her er det sommeren 2013.

Der er ikke nogen god placering til et logo på de sorte kjoler. De bruges ikke til gudstjenester, men til koncerter og lignende hjemme og ude.

Antallet af olivengrønne uniformer ikke at være tilstrækkeligt til korets behov med skiftende medlemstal og aldersgrupper. I 2013 begyndte et projekt med en ny systue, som i løbet af 2014 leverede nogle uniformer i et lidt lettere materiale og en lidt lysere nuance. Modellen er den samme, og de to typer uniformer bruges sammen.

En af de nye uniformer (med det nye logo) sammen med to af den oprindelige model.

2. LOGO

Det første logo

Et logo fik koret i 1998, og det bliver brugt som korets bomærke i mange forskellige sammenhænge, både på uniformer, papirer, hjemmeside m.m..

Det er kun korets medlemmer, som har lov at bære logoet på uniformerne. På t-shirtsene er det trykt; men på de blå bluser og de tidligere hvide polo-shirts var logoet broderet direkte på stoffet, ligesom på de nuværende uniformer. Vi har også enkelte bluser uden logo, som kan bruges af korskolemedlemmer, der jo ikke er kormedlemmer endnu. Nogle af bluserne uden logo var også udlånt til de fem jyske sangere, der deltog i studierejsen til Barcelona. Tidligere medlemmer af Kildebrønde Sogns Pigekor har ved flere lejligheder båret uniformer med logo. Logoet bruges også på informationsmateriale og lignende, ja der sidder et lille "navneskilt" ved døren til pulpituret i Hundige Kirke.

Andre sprog

Logoet er blevet "oversat" i forbindelse med korets deltagelse i de store Europa Cantat stævner i Barcelona 2003, Mainz 2006, Utrecht 2009 og Torino 2012.

A jourføring

Da sognets navn efter flere hundrede år blev ændret i december 2014, blev det også nødvendigt at ændre pigekorets navn, og dermed også logoet. Men fuglen blev siddende i midten! Til brug på Europa Cantat i Pécs, Ungarn, i 2015 blev der lavet en ungarsk variant af det nye logo.

Fuglen

Fuglen i logoet er tegnet af tidligere korsanger, grafikeren Helle, som har givet os lov til at bruge den. Helle tegnede fuglen i 1997.